Sunday, February 6, 2011

Disebalik Cermin

SALAM DARI GUANGZHOU

KOLUM 3

CERMIN tidak berlakon, jauh lagi berpura-pura. Jauh sekali untuk menipu. Sejam anda menatapnya, itulah diri anda sebenarnya. Pusing kiri, teleng kanan, ia tidak akan merubah apa-apa.

Anda boleh berlakon dan bermuka-muka.Mempunyai pelbagai perwatakan agar nampak hebat, disanjung dan dihormati. Jarang yang mahu menjadi sebaliknya kerana dunia hari ini sudah banyak yang menolak kebenaran.

Jadi jika anda mahu menilai diri anda, siapakah anda, nilailah di depan cermin. Orang lain tidak akan berlaku jujur jika diminta menilainya.

Inilah yang bermain-main dalam hati. Aku melihat diri sendiri di depan cermin.
Aku adalah aku juga hari ini sama seperti 20 tahun dulu. Menjadi baikkah aku? Matangkah aku? Adakah tulisan aku ni masih banyak yang menyakitkan hati banyak pihak? Aku tak pasti. Nak kata berubah tidak, semakin baik pun tidak juga.

Cuma bezanya dan nampak ketara adalah banyak garisan halus lurus di dahi dan penjuru mata. Rambut juga semakin kebelakang menampakkan dahi yang luas dan mula memutih.

Badan yang sasa dulunya menampakkan enam ketul otot, bertukar bulat dan menakutkan. Aku menjadi terlalu rugi bila banyak baju dan seluar yang tidak sempat dipakai, sudah sendat dan ketat semuanya.

Aku seperti tidak boleh menerima fizikal yang semakin kembang ini. Biarpun ramai yang berkata mahkota lelaki letak diperutnya. Ya ke? atau itu sebenarnya mahu menyedapkan hati.

Mahu tidak mahu aku akur akan proses penuaan ini. Tambah pula, bila nafas yang panjang menjadi semakin pendek. Banyak berjalan, terpaksa juga banyak berhenti.
Dan aku semakin lega bila Sukan Asia Guangzhou ini semakin hampir ke penghujung.
Banyak acara-acara sukan utama membabitkan atlit negara sudah berakhir, yang tinggal hanya beberapa kerat sahaja. Itu tandanya aku tidak perlu banyak berjalan lagi.

Pun begitu, bila melihat kembali ke cermain, aku jadi hairan, tidak ada satupun bahagian yang nampak susut. Malah makin menjadi-jadi.

Apa mungkin cuaca sejuk di sini menghalang pembakaran lemak dalam badan? Atau mungkinkah selera makan semakin bertambah setiap kali hadir di dewan makan?.

Dengan hanya RNB10, semurah kira-kira RM5, aku boleh memilih 150 jenis makanan dari sentuhan 156 chef dalam menyediakan pelbagai masakan Asia hinggalah ke menu ala barat.Itu belum lagi beranika hidangan pencuci mulut, buah-buahan segar dan minuman.

Begitu mewahnya kami, tetamu disini. Sekalipun untuk mencubit rasa, aku tidak mungkin dapat menghabiskannya semua walaupun duduk seharian di dewan makan.

Jadi benarlah cermin yang aku tatap ini memang segala-galanya benar.

Jumpa lagi.

No comments: