Sunday, February 6, 2011

Made In China

KOLUM 1

KHABAR DARI GUANGZHOU



Guangzhou berkabus tebal dan sejuk pada hari pertama saya mencecah bumi bandaraya Wilayah Guandong paling selatan Tanah Besar China ini.

Pandangan agak terbatas untuk melihat suasana persiapan tuan rumah edisi ke-16 ini yang mahu setanding dengan kehebatan dan pujian Beijing selaku penganjur
paling berjaya Sukan Olimpik 1988.

Jawatankuasa Sukan Asia Guangzhou (GAGOC) mahu sentuhan Made in China itu kekal berterusan dan memukau dunia.

Sebaik kabus mulai menipis dan menghilang, tersergam kehebatan bandaraya ini. Bangunan pencakar langit serta menara yang menjadi mercu tanda pusat bandar ini menjai lambang kekuatan ekonominya.

Apa lagi bila malam menjelma, panoramanya menguntum perasaan menerusi hiasan lampu pelbagai warna yang dicorak mengikut gubahan artistik menerangi bangunan pencakar langit, pantulan arca neon dari taman-taman rekreasi serta gemerlapnya laluan lalulintas serta pejalan kaki.

Kabus tadi seolah menjadi tirai yang disingkap perlahan-lahan untuk tatapan tetamu asing menyaksikannya sempena temasya sukan terbesar rantau Asia.

Aku serta beberapa rakan sepejabat mungkin antara paling bertuah menjadi pelawat pertama di sini kerana acara bola sepak bermula awal. Kami dapat saksikan sentuhan terakhir penganjur yang bakal dibantu 60,000 sukarelawaan menyambut kedatangan 14,700 atlit serta pegawai daripada 45 negara bertanding, hampir 8000 pengamal media dan tentunya kebanjiran ribuan penyokong tempatan serta luar yang menjadi penyeri kemeriahan sukan ini.

Mercu kebanggaan Guangzhou sudah tentu pembukaan bandar baru sukannya sendiri. Diberi nama Bandar Sukan Asia, ia menempatkan perkampungan besar atlit, pegawai teknikal dan media selain Taman Rekreasi Sukan dan kawasan logistik.

12 stadium baru dibina dengan senireka kontemporari tanpa mengenepikan seni artifak China di pinggir luar bandar baru itu kecuali satu Dewan Gimnasium berdekatan perkampungan sukan.

Guangzhou sudah bersedia memulakan perebutan 476 pingat emas yang ditawarkan daripada 42 acara sukan utama.

Anda sendiri bakal menyaksikan kehebatan majlis pembukaan gilang gemilang penuh warna warni secara langsung malam ini ditebing sungai Haixinsha. Rasanya kali pertama majlis seumpama ini dilakukan di luar stadium utama.

Guangzhou juga mahu menjadi tuan rumah pertama menampilkan lima maskot kambing iaitu A Xiang berwarna biru, A He (hitam), A Ru (merah), A Yi (hijau) dan Le Yangyang (kuning) dan paling besar saiznya.

Cantuman nama bila disebut Xiang He Ru Yi Ke Yangyang membawa maksud masa depan gemilang, keamanan dan kebahagiaan seperti yang diimpikan. Semua itu seharusnya menjadikan kehebatan Made in China.

Namun lumrahnya tidak semua hajat penganjur berjalan sempurna dan menepati maksudnya. Hari kedua ketika menyiapkan berita di Pusat Media Utama (MPC), adaptor yang disediakan nyaris meranapkan lap top aku ini. Tiba-tiba berasap dan berbau hangit.

Seorang pegawai dengan wajah pucat memohon maaf dan menghulur adaptor baru yang masih belum dibuka dari kotaknya. Pelekat Made in China tertera disudut tepi. Aku ucapkan terima kasih, lantas menolaknya.

Sekian jumpa lagi

No comments: