Wednesday, January 16, 2008

Aku condong di Pisa


DARI jauh Merana Condong Pisa seperti memanggil-manggil. Gelora hati mengarahkan aku agar segera ke sana. Namun bas yang bergerak agak perlahan. Perjalanan sejauh 40 kilometer dari Viraggio terasa begitu lambat. Aku tak tahu apa yang ada di sana atau apa sebenarnya yang aku cari pada menara yang senget sebelah itu.Ia dikatakan tujuh binaan ajaib hingga menjadikan manusia taksub kepadanya. Tetapi aku rasa ia lebih daripada kesilapaan jurubina atau masalah fizikal tanah.Entahlah. Aku sampai juga kepadanya. Tercegat memerhatikan menara bulat putih yang dibina pada tahun 1174 itu tersegam depan mata.Menara ini adalah sebahagian daripada kawasan ibadat (cathedral) yang dipelihara senibinanya yang dijaga bersih dengan halaman rumput hijau sejuk mata memandang. Terdapat beberapa kumpulan pengunjung mengambil kesempatan berjemur di padang rumput itu dalam panas matahari agak sederhana. Ada yang duduk, tidak kurang juga berbaring. Aku menangguh dahulu untuk menghampiri menara itu, sebaliknya mengikuti sekumpulan pelancong Korea melalui lorong kecil ke arah dewan ibadat berpintu besar di depan.Melangkah dengan kaki kiri, aku diingatkan petugas di situ bahawa mengambil gambar adalah dilarang sama sekali. Aku tak bertanya pula hukumannya kepada pencuri gambar larangan sama ada mereka akan didenda, dipenjara, dihalau ataupun dirampas kameranya. Suasana dalam dewan ibadat itu agak kelam dengan kadar cahaya lilin cukup kecil sekali. Bergema mentera dibaca dan aku lihat ada upacara ibadat sedang berlangsung.Ramai pengunjung mengikutinya dengan tekun tetapi aku pula mengambil keputusan untuk beredar. Mengikut gerak kaki, aku akhirnya berada cukup hampir dengan menara ini.Aku sentuh badannya yang diperbuat daripada batu kapur dan tanah liat,, terasa gementar sejuk yang bukan kepalang. Berdasarkan fakta, menara ini dibina seperti gereja-gereja lain untuk ditempatkan loceng besar diatasnya.Awal pembinaan, Menara Pisa ini tiada ganjilnya tetapi ia mula condong di paras ketiga. Biarpun begitu, kerja-kerja pembinaan diteruskan sehinggalah ke paras terakhir di tingkat lapan.Ia tidak disambung lagi selepas itu. Kerana fizikalnya yang condong itu , ia dikenali sebagai Menara Condong Pisa. Pengunjung dibenarkan menaiki hingga ke tingkat atas dengan bayaran 15 euro atau kira-kira RM65 untuk tempoh 30 minit.Disebabkan terlalu ramai pengunjung yang melawatnya, hanya sekumpulan 15 hingga 20 orang sahaja dibenarkan menaikinya dalam satu-satu masa. Biarpun diberi kebenaran masuk percuma, aku menolak untuk menjejakinya sampai ke puncak.Aku tak larat untuk mendaki ratusan anak tangga hanya semata-mata untuk melihat pemandangan dari atas.Belum hilang penat, nanti terpaksa pula menurun ratusan anak tangga untuk ke sampai bawah.Rasanya lebih selesa menikmati pemandangan dari bawah. Ramai pengunjung yang aku lihat merakamkan gambar kenangan di sini. Ada yang melakuan pose seolah-olah cuba menahan Menara Pisa itu dari tumbang dan tidak kurang dengan aksi mahu merebahkannya. Dan aku tersenyum sendirian mengingatkan sesuatu kerana aku pernah melihatnya dulu

No comments: