Wednesday, January 16, 2008

Mungkir lagi

ENTAH apa yang tak kena semalam. Mungkin silapku yang tak bertanya lebih awal. Namun jika dikira taraf tiga bintang yang diberikan kepada Hotel Biagiotti ini, seharusnya kemudahan internet bukan sesuatu yang perlu dicari, malah disediakan.Aku perlu mengisi ruang untuk Metro Ahad yang lebih awal datelinenya. Berita terakhir yang boleh diterima paling lewat jam 6 petang, sedangkan jam ditangan sudah 4 petang waku Malaysia (8 pagi di sini).Malas aku bertegang urat dengan lelaki Itali pengurus hotel yang keupayaan bahasa Inggerisnya agak terhad tetapi masih keras memberi banyak alasan.Dalam suhu di bawah 7 darjah selsius, aku keluar mencari kafe internet dengan hanya berkemeja t lengan panjang tanpa baju panas ketika keluar dari bilik.Masya Allah sejuk bukan kepalang. Untuk berpatah balik, rasanya merugikan masa sedangkan rakan di pejabat sudah siap menunggu.Asap keluar dari mulut dan hidung dalam aku termengah-mengah mempercepatkan langkah. Seperti naga tua, aku rasakan ketika itu. Tangan yang mulai kebas, aku sumbatkan ke dalam poket jeans. Namun itu belum dapat memanaskannya.Masalahnya, aku lupa bertanya dimanakah kafe internet terdekat dari hotel penginapan sepanjang Jalan Lido Di Camaiore ini. Menyumpah dalam hati, aku meneruskan langkah untuk mencari orang untuk bertanya.Wanita separuh usia aku tahan. Dia gelengkan kepala. Seorang lelaki kulit hitam yang sedang menunggang basikal aku terpa di depannya. Berdecut bunyi tayar ketika dia membrek kuat. Bulat matanya menjegil aku yang cuba tersenyum meminta maaf.Tanpa mendengar permintaanku, dia terus gelengkan kepala. Aku menunjukkan beg komputer riba tanda isyarat.Wajahnya yang agak keras tadi, kembali lembut. Sambil menunjukkan lokasi dalam dua blok pangsapuri sebelum membelok simpang kanan, dia kemudian memberi isyarat jari agar jangan lagi menerpa seperti tadi.Dengan bahasa Inggeris bercampur Itali, dia boleh mati diserang sakit jantung. Aku cuma tersenyum, meminta maaf dan sekali lagi berterima kasih.Akhirnya sampai juga lokasi yang dicari. Kafe internet betul-betul dalam kafe. Ini baru betul istilahnya.Berita sudah selamat dihantar ke pejabat. Lega rasa hati tugasan sudah selesai.Bila memikirkan semula kejadian tadi, nak tersenyumpun ada, marah pun ada.Kesal pada kegopohan sendiri hingga menyiksa diri. Lucu pula mengingatkan lelaki yang hampir tersungkur ke tanah jika aku tidak memegang basikalnya yang terhohong-hayang.Aku ini memang cepat lupa. Tidak sedar akan pengalaman dan pengajaran lampau. Aku saja yang terleka dan kemudian sakit merana. Sesungguhnya aku ini mungkir lagi tanpa belajar kesilapan lalu.

No comments: