Wednesday, January 16, 2008

Hijabkah aku?

SYEED, pemuda Pakistan boleh dikatakan kacak orangnya. Dia adalahpembantu restoran Indian Village, tempat saya dan beberapa rakan setugas menghilangkan rindu kepada nasi. Letaknya di Omonia, agak jauh juga daripada tempat kami menginap. Dia dalam usia 30 tahun, masih bujang dan telah merantau di banyaknegara Eropah sejak berusia 17 tahun lagi.
Biasalah hidup di negara orang. Manisnya sedikit, pahitnya banyak.
Semalam saya ke restoran itu. Seorang diri selepas ditinggalkan rakan lain yang punya rancangan sendiri.Tidak ada pengunjung ketika itu.
Syeed asyik menatap klip video Shah Rukh Khan. Tak silap saya filem Pardes. Daripada datang memesan makanan, kami mula bersembang hal-hal lain. Dia tanya apa yang seronok mengenai Athens dan Greece ini. Saya geleng kepala kerana masih asing di bandar ini. Cuma yang saya tahu ialah kecantikan wanita Greek.
Mereka tidak seperti wanita Eropah lain. Sederhana tinggi, badan tidakbesar. Wajah mereka wajah campuran. Greece pernah dijajah kerajaan Islam Parsi dan Rome. Kebanjiran pendatang dari Turki dan Albania beratus tahun dulu juga menjadikan ia negara unik.
Campuran itulah yang melahirkan rakyat Greece hari ini. Cantik dan berkulit halus. Bangsa Greek tulen boleh dikatakan hampir pupus.
Saya pernah terbaca dalam sebuah majalah perihal wanita Iran. Biarpun berhijab, mereka dikategorikan wanita tercantik di seluruh tanah Arab.
Syeed tersenyum. Dia mengakui kata-kata saya. Malah wanita Greek,katanya paling cantik di Eropah.
"Tanyalah kepada sesiapa di sini. Mereka akan mengakuinya. Saya pasti anda juga pernah ke Eropah. Cuba bandingkanwanita di sana dan di Athens ini.
"Tetapi anda silap bila mengatakan wanita Greek mudah dipikat. Senang tergoda dan menerima lelaki asing. Mereka boleh disapa tetapi jangan harap boleh diajak pulang. Lain seperti kaum lelakinya yang laris pada mata wanita luar.
"Tengoklah saya, sudah lima tahun di sini masih kosong lagi," kataSyeed sambil tersenyum.
Saya lantas teringat cerita Badrulhisham Othman dari Berita Harian yang bertemu seorang wanita Melayu Malaysia dari Kelantan. Dia salah seorang sukarelawan di Sukan Olimpik Athens ini, berkahwin dengan lelaki Greek.
Wah..hebatnya dia. Selera kaum Hawa ini sama. Tidak kira wanita Malaysia atau Eropah. Mereka ada keinginan. Lumrah alam.
Cuma yang malangnya adalah spesis lelaki Malaysia. Impian dan keinginan besar tapi banyaknya tidak kesampaian. Menggigit jari. Apa yang tinggal bilamana ramai wanita kita berkeinginan kepada lelaki Mat Salleh atau Pak Arab, Pak Afrika atau sekalipun Pak Bangla.
Di kota-kota besar seperti Kuala Lumpur, kita boleh lihat manjanya wanita kita berpasangan dengan lelaki berlainan warna kulit, bahasa dan budaya.
Cuba lihat di luar-luar bandar, Pak Bangla pula menguasai carta. Begitu mudahnya wanita kita terpikat kepada kekacakan dan kehebatan luaran lelaki asing ini. Kebanyakannya hanya indah khabar dari rupa.Mereka tidak sedikit mengambil inisiatif mahu menyelami dan membongkar tabir yang menutup diri lelaki tempatan.
Mahu mengadu di negara sendiri, tiada siapa mahu mendengar. Jauh lagilah untuk membawa hati di Athens ini. Sepanjang hampir tiga minggu disini, usahkan wanita Greek mahu tersenyum, membalas jelingan pun jauh sekali.
Begitu malangnya lelaki Malaysia.

No comments: